miercuri, 13 februarie 2013

Spre Bolivia: Nordul chilian & Peru


Suntem tot în Atacama. Aveam deja drumul rezervat către Uyuni (Bolivia), așa că am început să căutăm cazări. Noi vroiam să stăm vreo trei nopţi, dar surpriză: nimic disponibil pentru prima zi, doar următoarele 2. Aşa că am început să ne întrebăm ce să facem: Varianta 1: 3 nopţi la hotelul companiei care urma să ne transporte. Problema: nu ştiam cine sunt, nu aveam niciun review și ne gândeam că cine știe în ce cocină om nimeri. N-ar fi fost pentru prima oară. Varianta 2: o noapte la acest hotel, 2 la unul cu review-uri bune. Problema: mutarea bagajelor în ziua 2, când noi am fi plănuit să fim deja pe la vizitat salarul.

Aşa că am început să căutăm pe net numele companiei, să vedem ce e cu ea şi, poate, ceva comentarii despre hotel. Şi ce găsim: cea mai proasta companie, cu jeepuri fără centuri de siguranţă, care se mai răstoarnă prin deşert, cărora le mai sar roţile, ai căror angajaţi au o lipsă totală de consideraţie pentru viaţa turiştilor, lăsându-i să moară pe cei cărora li se face prea rău de la altitudine, în loc să încerce să-i ducă undeva mai jos. Cică ar fi fost nu puţine cazuri de turişti decedaţi în mâinile acestei companii. Aşa că am decis să ne anulăm biletele, chiar dacă noi nu am fi avut probleme cu altitudinea (aveam un traseu mai uşor decât nefericiţii decedaţi). Lipsa centurilor de siguranţă pe drumurile Boliviei, la care se adăuga lipsa de respect a şoferilor pentru viaţă în general, inclusiv cea proprie, ne-a făcut să preferăm alte variante mai puţin comode, dar mai sigure. Şi asta însemna plecarea la Calama, un oraş la vreo 100 km de San Pedro, statul acolo o noapte, apoi plecatul la salar. Planul suna bine, până ne-am amintit că autobuzul de Calama nu pleacă zilnic din Calama spre salar... urma să plece abia peste 2 zile, aşa că noi ne-am fi pierdut orice urma de aclimatizare la altitudine. Prin urmare, am decis să mergem la Iquique, un oraş aflat la încă 6 ore distanţă de Calama, dar de unde se puteau lua autobuze către Bolivia de mai multe ori pe zi.

Şi uite aşa, am mai puctat un oraş de pe harta Chile, nu după ce am trecut puţin prin Calama şi am detectat nişte hoţi în staţia de autobuz. Iquique e un oraş întins pe malul mării, deci adio aclimatizare, cu un cartier mare de bolivieni în care am fost sfătuiţi sa nu mergem noaptea. Hotelaşul, singura opţiune disponibilă, era jegos nevoie mare. După o noapte de chin, am plecat cu speranţă să ne cumpărăm bilete spre Bolivia din cartierul periculos, dar acolo am constatat ca nu puteam cumpăra biletele mult dorite şi a trebuit să schimbăm iarăşi planul... Am mers la autogara oficială şi am decis să plecăm şi mai în Nord, de unde să plecăm fie în Peru, unde să ne refacem aclimatizarea, fie în Bolivia, în capitală, în La Paz. În final, am cumpărat bilete spre Arica, oraşul de la graniţa cu Peru... 




Arica e un oraş mic mititel, dar frumuşel, liniştit şi curat. Aici am stat doar o zi, ne-am îmbarcat imediat spre Peru. 












Trebuia să luam un taxi care să ne treacă în primul oraş din Peru, Tacna, un oraş nu foarte bine famat... Impreună cu alţi doi chilieni, am trecut fără probleme în Peru, şi, oh boy, ce diferenţă între cele două țări... N-am stat prea mult în Tacna, ne-am cumpărat bilete "luxoase" pentru Arequipa. În tări cu probleme cu siguranţa e bine să nu faceţi rabat la preţurile de autobuz şi să va cumparaţi clasa VIP. Astfel, aveţi siguranţa că autobuzele nu opresc nicăieri pe drum şi că ajungeţi cu bine la destinaţie.

După şase ore de mers cu autobuzul, timp în care la TV s-au pus numai filme de groază, am ajuns pe la lăsatul serii în faimosul Arequipa. Pinguina nu mai fusese în Peru, aşă că uimirea ei a fost mare: îşi închipuia că toţi peruanii trăiau doar în case de chirpici... ei bine, Arequipa este un oraş peste măsură de frumos, cu arhitectură colonială bine întreţinută şi oameni foarte deschişi şi primitori... şi foarte iubăreţi, am mai spune noi: peste tot și la orice vîrstă se practică îndelung sărutul importat din Franţa :)).






























































































































Am stat la acelaşi hostel la care stătuse şi Pinguinul în urmă cu 4 ani... am băut Inka Cola, băutura preferată a Pinguinului din Peru şi au săltat inimile de burie când au văzut preţurile mult reduse faţă de ultimele ţări vizitate. Aşa că am dat iama în supermarket şi am cumpărat şi ce ne trebuia şi, mai ales, ce nu ne trebuia :)) Rezultatul: Pinguina fericită, Pinguinul, well, mai puţin bombănitor :))
Arequipa este recunoscut pentru excursiile pe care le poţi face prin împrejurimi, excursii întreprinse deja de Pinguin în urmă cu 4 ani, pe care le-ar mai fi făcut odata şi pentru Pinguină, dar din cauza unor probleme de sănătate, ne-am bucurat doar de ce oferă oraşul. Am vizitat mănăstirea Santa Catalina, un complex deschis publicului de ceva ani, unde am putut înţelege mai multe despre organizarea mănăstirilor.



























Am stat în Arequipa mai mult decât am fi crezut, cam 2 săptămâni, ne-am tot revizuit planurile, asta şi din cauza faptului că am început să ne simţim niţel ciudat. Pinguina a făcut şi o conjunctivită... și uite aşa am fost la medic și în Peru... well, toate bune şi frumoase, până a citit Pinguina efectele secundare de la picăturile date de doctor: primul efect advers: moartea... hopa, moartea! Nu tu o cataractă, o orbire, ceva mai uşurel..., nu, direct moartea! Am început să ne gândim, ok, o fi substanţa dată mai puternică şi poate dacă iei pastile e mai periculos, dar nişte amărâte de picături nu pot produce atâta rău, nu? Da de unde să ştii noi?! Eram în cucuieta din deal, la mama naibii, în fundu lumii şi pe picături mai scria şi asta... Pinguina a protestat şi a spus ca nici în ruptul capului nu le ia, deşi ochii îi arătau din ce în ce mai înceţoşaţi. Pinguinul s-a dus la farmacia din colţ, unde un nenea binevoitor i-a recomandat nişte picături mai uşoare pe care i le dăduse el înşuşi propriului copil de câteva luni. Picăturile noi şi-au făcut repede efectul şi a doua zi deja era mult mai senică şi mai frumoasă. A treia zi, însă, Pinguina s-a simţit foarte ciudat şi simţea că-i vor ieşi ochii din cap... panică iar pe capu nostru... am fost iar la doctor, de data asta la altul, la cea mai cea clinică din oraş. Omu ne-a făcut un test ca pe vremea lui Pazvante şi a spus că Pinguina avusese, probabil, efecte adverse la picături şi că i le va da pe ”las mas suaves” din câte există. Ne-a explicat şi cum substanţa din primele picături într-adevăr poate omorî oameni, mai ales albi, care nu tolerează prea bine acest medicament... Credem că era, totuși, vorba de pastile, dar nah... Am plecat spre hotel uşuraţi, dar şi cu gândul să ne cărăbănim din minunatul Peru: timpul nostru în America de Sud era pe sfârșite, iar o mână nevăzută parcă ne tot îndepărta de Bolivia... așa că adio Salar Uyuni, mult visat de Pinguină! Adio, shopping ieftin şi cadouri pentru toată lumea! Am zis şi noi, las că poate venim mai încolo, şi, cu regret, ne-am întors în Arica, Chile.

Ne-am plănuit cum să ajungem în următoarea destinaţie... Salta, here we come! Salta şi Argentina again! Sincer, ne bucuram amândoi că revenim în Argentina, poate ţara care ne-a plăcut cel mai mult din America Latină! Pinguina mustăcea de fericire la gândul că revin iarăşi în ţara cu dulce de leche, trecuse deja peste problema cu micul dejun prea dulce şi era gata să se bucure de festinuri dulci de dimineaţă.

Dar drumul până în Salta era un drum ca în poveste, presărat cu încercări magice şi greu de trecut.

7 comentarii:

  1. Ce-mi place cand mai scrieti :)
    Poate la sfarsitul povestilor despre America de Sud, facceti si un rezumat cu To Do and Not To do :))

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumim ca ne citesti! O sa mai publicam vreo 4 episoade, apoi aventura noastra se incheie... De fapt, s-a si incheiat, noi suntem doar in urma cu publicatul :)))

    Am citit si noi din calatoriile tale prin Maroc si parca retraim si noi momentele de pribegie :)

    Mult noroc si multe aventuri in in continuare!

    P.S. Vad ca ziceati ceva de rucsaci: noi am descoperit, la un moment dat, ca cel mai bun prieten al unui backpacker este.... trolerul! Si nu pentru ca se cara mai usor, ci pentru ca se despacheteaza si se impacheteaza muuuult mai usor. De fapt, nici nu trebuie sa-l despachetezi, deci nici sa-l impachetezi la loc, doar deschizi capacul si tot ce-ti trebuie e frumos aranjat in fata ta. Pentru noi, la un moment dat, devenise extrem de suparator cand trebuia sa plecam de undeva si sa impachetam din nou... si ne lua si timp... problema a disparut cand ne-am luat trolere.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu caut un rucsac troler: )) Am vazut ceva modele de trolere care se pot cara ca si rucsac la nevoie...pana la urmatoarea mare calatorie sper sa achizitionez minunea :)

      Hmmm..si mai vroiam sa va intreb, daca ati calatorit mereu singuri sau cu alti backpackeri.
      Pentru ce tari din America de Sud v-au trebuit vize?

      calatorii placute in continuare:)

      Ștergere
    2. Salutare!

      Am avut si noi rucsac-troler si putem sa zicem urmatoarele:

      1. Ale noastre au fost luate din Tailanda, am dat pe unul cam 30 de euro. Pareau de buna calitate, dar nu au fost. S-au rupt rotile dupa o luna-doua.

      2. Deci daca vrei asa ceva, e indicat ceva de marca.

      3. Pe de alta parte, ce rucsaci-troler de marca am vazut noi, erau cam grei: numai ei aveu 5 sau, unii, chiar 7 kg. Si asta pentru ca nu e doar un toler cu 2 toarte: ca sa fie chiar OK, toartele alea trebuie sa se prinda cumva de un cadru, care astfel va fi mai greu decat la un troler normal.

      4. Noi ne-am descurcat cel mai bine cu genti din alea gen cum au fotbalistii pe la Otopeni cand pleaca in deplasare, de se tin de doua toarte si au si o bretea de umar, numai ca ale noastre aveau si roti. Avantajul e ca sunt foarte usoare si se pot, la o adica, pune si pe umar (desi nu e cea mai comoda chestie, dar, in opinia noastra, compenseaza prin greutatea mult scazuta; plus ca un troler-rucsac nu e asa comod ca rucsac din start). Doar sa iti alegi bine marimea, caci pot parea mici la o prima vedere, dar se umfla si una care pare mica se poate dovedi imensa. Eu am patit asa.

      Concluzia din experienta noasta: (a) tine cont si de greutate si (b) nu lua fake. In rest, alege ce crezi ca ti se potriveste cel mai bine.


      In ceea ce priveste vizele: Brazilia, Argentina, Chile, Uruguay, Peru: n-am avut nevoie. Doar pentru Bolivia, unde nici nu am mai ajuns :(.

      Ștergere
    3. Din pacate, de multe ori am calatorit singuri... Este unul din dezavantajele calatoritului in cuplu: daca esti putin obosit si mai si ai cu cine sa vorbesti (partenerul), de multe ori nu mai ai nicio motivatie si nici chef sa iesi la cunoscut de lume prin zona comunala.

      Ștergere
  3. Multumesc mult pentru informatii :)

    Daca aveti vreodata drum prin Viena, mi-ar placea sa ne vedem.
    Puteti sa-mi lasati un mesaj pe blogul meu :)

    Abia astept sa citesc urmatoarele articole :)



    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sigur, daca recem prin Viena, te contactam. Desi nu avem sperante prea curand...

      Daca esti prin Romania, da un semn si ne vedem aici.

      Ștergere